En dag på förskolan

08.00

Vi äter frukost. Vi äter på båda avdelningarna för att alla barn skall få en lugn och bra start på dagen. Barnen hjälper till att duka fram och frukosten varieras från morgon till morgon.

ca 9.00

Efter frukost går vi oftast ut på vår härliga gård och leker tillsammans. Nästan varje dag har en pedagog planerat en aktivitet där de barn som vill får delta. Det kan handla om allt från att plantera om tomatplantor som vi odlat, till att vi förvandlar en del av gården till biltvätt och tvättar alla cyklar tillsammans eller att våra små leksaksdinosaurier kommer ut och barnen får i uppdrag att bygga en värld till dem i sandlådan. Ibland går vi också på utflykt till skogen eller till Nabben, beroende på vad vi arbetar med och vad som upptar barnens intresse. Vi äter också frukt ute tillsammans.Under tiden detta pågår har oftast också någon/några pedagoger mindre grupper av barn inomhus där vi tillsammans upptäcker/skapar kring något som vi arbetar med just nu.

10.30

Har vi samling på respektive avdelning där vi ibland sjunger, pratar om EQ, ser en faktafilm om något vi sedan pratar om eller tittar på kort som barnen tagit utifrån de aktiviteter de varit med om under förmiddagen.

11.00

Serveras lunch av vår kokerska Malin. Våra dukbarn hjälper till att duka och hämta maten i köket. Två dagar i veckan har några barn från respektive avdelning matklubb tillsammans med Malin och en pedagog. Då får barnen vara med och laga maten och upptäcka och utforska olika råvaror.

11.30

De små barnen sover. De sover i sina vagnar utomhus vinter som sommar. Vi ser detta som en oerhörd fördel för barnens hälsa och allmänna smittorisk på förskolan.
De stora barnen har vila i två olika grupper där en grupp vilar och lyssnar till lugn musik och en grupp har aktiv vila med enkla yogaövningar eller massage.

12.00

Har de små barnen som inte sover en stund där de leker lugnare lekar, pysslar eller spelar spel. De större barnen delas då in i ”lekgrupper” med hjälp av kort där de får olika uppdrag/erbjuds olika aktiviteter tillsammans.

13.30

Har vi en kort samling där vi pratar ihop oss om hur vi upplevt dagen. Ibland arbetar vi med drama eller böcker för att ge barnen verktyg för detta.

14.00

Äter vi mellanmål som vår kokerska Malin förberett åt oss. Ibland äter vi fruktsallad, dricker smoothie eller äter något som barnen varit med i köket och bakat. Om vädret tillåter äter vi gärna mellis ute.

ca 14.30

Går vi ut på gården och leker tillsammans. Vi lägger stor vikt vid att barnen ska känna att de kan själva och att de är kompetenta, därför tar vi vid påklädning god tid på oss så att barnen för pröva och träna själva.